Wagiman Dulabehi atau lebih dikenali dengan Wak Wagiman merupakan salah seorang peladang dan pengusaha bengkel kenderaan di Air Hitam, Johor. Beliau mencipta gerabak versinya sendiri sebagai alternatif yang lebih murah dan praktikal berbanding lori yang jauh lebih mahal. Uniknya, gerabak ini menggunakan komponen terpakai seperti enjin motorsikal Vespa 150 CC dan tayar kereta yang boleh menampung sehingga 4 tan muatan. Gerabak ini bersaiz kecil yang boleh melalui lorong kecil. Malah, gerabak ini boleh disesuai dengan permintaan pengguna berdasarkan penggunaan utama.

Menerusi Program Berimpak Tinggi 6 (HIP6), Yayasan Inovasi Malaysia mengiktiraf inovasi yang dibangunkan oleh Wak Wagiman dan anaknya. Mereka diberikan Geran Pembangunan Inovasi bagi tujuan kajian dan pembangunan (R&D) untuk menambah baik gerabak ini. Promosi produk ini turut dibantu dan berjaya menarik ramai peladang untuk membuat tempahan.

Ikuti perkembangan HIP 6 dan YIM di laman sesawang www.yim.my

Comments

    • Deni Prastawa
      Deni Prastawa

      Keturunan jawa malsydia ya bang??

      about 7 days ago
    • M B abdullah
      M B abdullah

      Negeri paling kreatif sekali dalam malaysia ni negeri johor

      about 13 days ago
    • Muhd Faiz Khalifah
      Muhd Faiz Khalifah

      Salam.brapa kos kalaw order

      about 29 days ago
    • Anzani Cemeng
      Anzani Cemeng

      Hadir membawa like & sub... d tunggu balasannya

      about 1 month ago
    • Indo Corner
      Indo Corner

      waoo pakcik wagiman tak balik kampong jawa ke...

      about 1 month ago
    • Sepa Nak Bonte
      Sepa Nak Bonte

      Cek harga 1 unit nya berapa

      about 1 month ago
    • albahronsyah baron
      albahronsyah baron

      bang itu orang malai sia

      about 1 month ago
    • Rio fishing borneo
      Rio fishing borneo

      Brapa harganya kalo sampai ke kalimantan timur

      about 1 month ago
    • agus a2am
      agus a2am

      Judulnya ambigu

      about 1 month ago
    • Ardi Kurniawan
      Ardi Kurniawan

      mantap

      about 1 month ago
    • Dhirender Kumar
      Dhirender Kumar

      who need v8

      about 2 months ago
    • rolando aguila
      rolando aguila In reply to Dhirender Kumar

      Usando el ingenio..Ya esta

      about 2 months ago
    • ami n
      ami n

      wah hebat bisa bantu bawa beban ni,berapa harge?

      about 2 months ago
    • Razif Ismail
      Razif Ismail

      Kreatif dan inovatif😁😁

      about 2 months ago
    • Yudha Wardana
      Yudha Wardana

      JaweπŸ’ͺπŸ‘

      about 3 months ago
    • can yuo do eat or wear chalange with mo Sputih
      can yuo do eat or wear chalange with mo Sputih

      Relexs je...tak perlu kena roadtax atau permit atau macam2 hal la yg kerajaan nk cukai.. Kalau off road mcm ni pn kena mcm2 hal dgn kerajaan..xtau la nk ckp dh

      about 3 months ago
    • PooorMan-DIY
      PooorMan-DIY

      Sungguh kreatif ..

      about 3 months ago
    • PooorMan-DIY
      PooorMan-DIY In reply to PooorMan-DIY

      @pejuang scr sea world iya betul .. org jawa pekerja keras ..

      about 3 months ago
    • pejuang scr sea world
      pejuang scr sea world In reply to PooorMan-DIY

      yaa iya lah udah pasti... wong jowo kan gak perlu dipungkiri lagi sifat rajin dan kreatifitas nya. πŸ˜‰πŸ‘

      about 3 months ago
    • Arizal CNL ARI
      Arizal CNL ARI

      Bawa sawit ye

      about 3 months ago
    • tholib ngar_ngorr
      tholib ngar_ngorr

      Namanya kaya orang jawa

      about 4 months ago
    • wahid nur fauzi
      wahid nur fauzi

      Pakde wagiman jozz pokoke,teruske sing ngudi makario yo palde.

      about 4 months ago
    • Oom ghofur
      Oom ghofur

      Orang jawa itu kreatif

      about 5 months ago
    • daril kotto
      daril kotto

      Lanjutkan...pak...

      about 5 months ago
    • lieza faizol
      lieza faizol

      Hebat orang johor

      about 5 months ago
    • StreetDj TV
      StreetDj TV

      Wong jowo suwe dek mlaysia

      about 6 months ago
    • Ary Rubberman
      Ary Rubberman

      bagus, kaLaw betuL murah

      about 6 months ago
    • Asmaweh03 Mawie
      Asmaweh03 Mawie

      wak kalau ladang sawit berbukit bolih tak

      about 6 months ago
    • Power Ranger
      Power Ranger

      aku suka pakcik ni, berfikiran inovatif untuk menyelesaikan masalah.

      about 6 months ago
    • Asmaweh03 Mawie
      Asmaweh03 Mawie

      saya sangat berminat bolih tak kalau hantar di keningau sabah dan bolih minta no tel tak supaya senang di hubung

      about 7 months ago
    • Wak Mad
      Wak Mad In reply to Asmaweh03 Mawie

      013-9333291

      about 6 months ago
    • Bang Alian
      Bang Alian

      brapaan tu grobak angkut kang, bisa kirim ke bengkulu selatan

      about 8 months ago
    • Aiyra Aiyska
      Aiyra Aiyska

      Pakde Wagiman πŸ˜πŸ‘ dospundi kabar e pakde

      about 9 months ago
    • muhtadi PMBM
      muhtadi PMBM In reply to Aiyra Aiyska

      oallah man wagiman

      about 5 months ago
    • Rahman Man
      Rahman Man

      0136961892 abdul rahman abdullah

      about 9 months ago